Informowani jesteśmy o różnych próbach wyłudzania danych. Oszuści dzwonią do mieszkańców i podając się za instytucje zaufania publicznego proszą o podanie danych osobowych. Dzwonią jako pracownicy szpitali, banków, poczty i... sondują. Prosimy o niepodawanie żadnych danych osobowych osobom kontaktującym się z nami przez telefon. Próby wyłudzenia naszych danych możemy zgłaszać pod specjalnym internetowym formularzem.

Formularz

Oszustwa metodą phishingu, czyli wyłudzania poufnych informacji, są coraz powszechniejsze i bardziej wyrafinowane. Oto kilka przestróg, które pomogą Ci zidentyfikować próby wyłudzenia Twoich danych osobowych:

  • Nie podawaj poufnych informacji na żądanie. Banki i inne instytucje finansowe nigdy nie będą Cię prosić o podanie hasła, numeru karty kredytowej lub innych poufnych informacji poprzez e-mail, telefon lub wiadomość tekstową. Jeśli otrzymasz taką prośbę, nie odpowiadaj na nią.
  • Zwróć uwagę na nieznane adresy e-mail i linki. Oszuści często wysyłają e-maile wyglądające na oficjalne, ale mające fałszywy adres nadawcy. Przed kliknięciem na link, upewnij się, że prowadzi on do bezpiecznej strony internetowej.
  • Uważaj na nieoczekiwane załączniki. Oszuści często wysyłają e-maile z podejrzanymi załącznikami, które mogą zawierać wirusy lub inne szkodliwe oprogramowanie.
  • Używaj silnych haseł i zabezpieczeń. Użyj złożonego hasła i unikaj używania go w wielu miejscach. Zabezpiecz swoje urządzenia oprogramowaniem antywirusowym i aktualizuj systemy na bieżąco.
  • Bądź czujny i zwracaj uwagę na sygnały ostrzegawcze. Jeśli coś wydaje Ci się podejrzane, nie ryzykuj i skonsultuj się z ekspertem lub z instytucją, która rzekomo się z Tobą kontaktuje.
  • Pamiętaj, że Twoje dane osobowe to cenna informacja, a oszustwo może Cię kosztować dużo czasu i pieniędzy. Bądź czujny i nie ufaj każdemu e-mailowi, telefonowi lub wiadomości tekstowej, która prosi Cię o podanie poufnych informacji.

Więcej informacji można uzyskać na stronie: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/phishing--widzisz-zglaszaj