Odliczenie darowizny od podatku

Konieczność rozliczenia się z Urzędem Skarbowym to obowiązek każdego, kto uzyskał jakiekolwiek przychody, które podlegają opodatkowaniu. Wysokość podatku, który trzeba zapłacić zależy od wysokości przychodu i sposobu jego opodatkowania, ale dzięki ulgom podatkowym i odliczeniom należny podatek można obniżyć. Na szczególną uwagę zasługuje odliczenie darowizny od podatku, co pozwala na wsparcie organizacji charytatywnych i jednoczesne obniżenie podatków. Jakie darowizny można odliczyć? Komu przysługuje odliczenie darowizn w zeznaniu rocznym?

Jak odliczyć darowiznę od podatku?

Chcąc wykonać odliczenie darowizny od podatku, należy ująć je w swoim rozliczeniu podatkowym, co jest możliwe, gdy rozliczamy się za pomocą PIT 36, PIT 36L, PIT 37 i PIT 28. Należy też złożyć dodatkowy formularz PIT O, w którym należy ująć wszystkie odliczenia, z których chce się skorzystać. Warto przy tym pamiętać, że łączna suma odliczeń z tytułu darowizn nie może przekroczyć 6% uzyskanych dochodów w roku, za który składana jest deklaracja podatkowa. Wyjątek stanowią darowizny przekazane na charytatywno-opiekuńczą działalność prowadzoną przez kościelne osoby prawne. W takim przypadku można odliczyć darowiznę w wysokości 100% dochodu. Również darowizny na rzecz zwalczania COVID-19 można odliczyć w wysokości 100%, a w niektórych przypadkach nawet 150% dochodu.

Jakie darowizny można odliczyć od podatku?

Darowizny, które podlegają odliczeniu od podatku to przede wszystkim:

  • darowizny na cele pożytku publicznego;
  • darowizny z tytułu oddania krwi i jej składników (ekwiwalent zależny od ilości przekazanych płynów);
  • darowizny na cele kultu religijnego;
  • darowizny na cele charytatywno-opiekuńcze kościoła;
  • darowizny na przeciwdziałanie COVID-19;
  • darowizny na rzecz szkolnictwa i cele edukacji zawodowej;
  • darowizny na realizację inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla i kamienic w Warszawie przy ulicy Królewskiej.

Dokumenty potwierdzające przekazanie darowizny

Darowizny musza być odpowiednio udokumentowane, aby można było skorzystać z odliczenia. Na wszystkich dokumentach powinny znajdować się dane osoby przekazującej darowiznę, dane organu lub organizacji, której przekazano darowiznę (obdarowanego) oraz wartość przekazanej darowizny. Dokumenty te należy zachować na wypadek kontroli podatkowej z Urzędu Skarbowego. Mogą to być na przykład:

  • dowód wpłaty na konto bankowe obdarowanego, jeśli doszło do przekazania pieniędzy;
  • pokwitowanie odbioru darowizny, który musi być wystawiony przez obdarowanego;  
  • dowód poniesionych wydatków na zakup przedmiotu darowizny np. faktura z danymi obdarowującego;  w przypadku odliczenia darowizny z tytułu przekazania krwi i jej składników – zaświadczenie o ilości przekazanej krwi i jej składników oraz ekwiwalencie z centrum krwiodawstwa;  
  • sprawozdanie informujące o przeznaczeniu darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą, który sporządza obdarowany i musi przekazać darczyńcy w ciągu dwóch lat od otrzymania darowizny.